Skuldersmerter

Skuldersmerter kan være meget hæmmende for dig og din hverdag, hvor almindelige dagligdagsaktiviteter som at tage tøj på kan udløse smerte, men derudover kan skuldersmerte hæmme dig under fysisk aktivitet.
Skuldersmerter kan have mange årsager. Det kan fx være overbelastningsskader i forbindelse med gensidigt arbejde eller fejlbelastning, eller kan komme af et traume i forbindelse med fysisk aktivitet eller fald.
Der er mange strukturer i skulderen som kan forårsage smerte. Det kan både være musklerne, knoglerne (kraveben, overarm og skulderblad), ledbånd, sener, muskler og brusken.

Hvad kan skyldes skuldersmerter

Impingement (indeklemningssyndrom):

Impingement er en smertetilstand i skulderen som udløses pga. indeklemning og inflammation af muskelsenenerne supraspinatus, infraspinatus eller bicepssenen og/eller slimsæken (bursaen subacromialis).
Impingement ses oftest hos idrætsudøvere og i erhverv som indebærer gentagene ensidige belastninger med armen. Typisk med armen over hovedet.
Smerten udløses ved løft af armen, da de inflammerede områder rammer skulderbladets øverste fremspring.

Gleno-Humeral leddet (skulderleddet) luksation.

Skulderleddet går ud af led. Kan forekomme ved fald på åben arm eller riv i armen. En luksation skyldes nedsat stabilitet i skulderen. En luksation kan opstå ved fx et slag mod armen som hvis en håndboldspiller er i færd med at kaste bolden. Har man haft skulderen ude af led én gang, er risikoen for nye luksationer større.

Senebetændelse (tendinitis)

Udgør ca 75% af alle skulderlidelser. Skyldes oftets betændelse i supraspinatussenen. Giver forværrende smerte når man udfører bevægelser, som belaster senen.

Slimsækbetændelse (bursitis)

Kan forekomme sammen med senebetændelse. Starter ofte med akutte skader i skulderen. Udløser smerte ved næsten alle bevægelser af skulderen.

Ledkapselbetændelse (kapsulitis ”frossen skulder”

Kendetegnet ved tilstanden er smerte og nedsat aktiv og passiv bevægelse. Bevægeligheden i skulderleddet er betydelig nedsat pga. en reaktion eller skrumpning af ledkapslen. Den nedsatte bevægelighed forværres over tid, og kan medføre nedsat og smertefuld bevægelighed. Du kan samtidig have store smerter om natten. Til sidst kan bevægeligheden være så nedsat, at det er smertefuldt at tage tøj på eller vaske hår. En frossen skulder kan skyldes en tidligere skade. Prognosen er langvarig – fra måneder til tre år.

3 stadier og 3 behandlinger

Fase 1 – Information og “happy movement”
Akut inflammation. Ingen eller nedsat bevægelighed og stærke, konstante smerter. Smerter om natten og ved de fleste bevægelser.

Fase 2 – Forsigtig træning
Smerten er aftagende, men kan meget let fremprovokeres igen. Der er fortsat nedsat bevægelighed.

Fase 3 – Hiv og slid
Smerterne er væk og bevægeligheden er øget i forhold til ovenstående faser, men fortsat nedsat end normalen.

Nerveafklemning

En nerve kan komme i klemme ved skulderleddet. Sker blandt andet hos idrætsudøvere som kastere, svømmere og tennisspillere.
Kan give nedsat kraft ved visse bevægelser og smerter bagtil i skulderen.

Der kan derudover være en nervepåvirkning, hvis smerterne har en sovende, snurrende karakter. Din nakke og brystkasse kan have nedsat bevægelighed, og spændinger i bryst- og halsmuskulatur, kan medføre til føleforstyrrelser og smerter i skulderen.

Brusk skade (labrum glenoidale)

Kan forekomme ved gentagne overbelastninger eller fejlbelastninger. Ved en for kraftig eller længerevarende belastning kan labrum revne eller blive revet fra tilhæftningen på ledfladen. Når labrum er revet løst, kan den komme i klemme i skulderleddet.  En skade i labrum ses ofte i forbindelse med bristninger i skuldermusklerne, samt ved delvis eller fuld luksation af skulderen. Symptomerne på en laburm skde kan være smerter i skulderleddet ved bestemte bevægelser, og der kan være en fornemmelse af at noget ”smutter” eller er ”løsr” i skulderleddet.

Behandling

Vi undersøger dig grundigt og informerer dig om den smertegivende struktur, og om hvordan du skal forholde dig til smerten. Så snart du har fået stillet den korrekte diagnose, bliver det nemmere at aflaste de smertegivende strukturer, og du kan hurtigere komme af med smerterne.
Vi behandler selve skulderen, og vil ser på din krop som en helhed.

Book en tid her hvis du har brug for hjælp til behandling af din skulder

Søgeord:
Skuldermerter, ondt i skulderen