Hovedpine

De fleste danskere har på et eller andet tidspunkt oplevet at have hovedpine. Ca. 8 ud af 10 personer har oplevet at have hovedpine i løbet af det sidste år, og flere oplever at have hovedpine en eller flere gange om ugen. Hovedpine kan både være en sygdom eller symptom på en anden sygdom.

Hovedpine opleves forskelligt fra person til person, og både hovedpinens placering og symptomer kan være varierende.

Hovedpinen kan være placeret i tindingen, bag øjnene, i panden eller i baghovedet.
For nogen varer hovedpinen kun i nogle minutter eller timer, hvor andre kan døje med længerevarende hovedpine.

Typiske former for hovedpine og årsag

Der findes to store grupper af hovedpine. Spændingshovedpine og migræne.

Spændingshovedpine

Spændingshovedpine er den mest almindelige form hovedpine. Hovedpinen kan forekomme i perioder eller optræde så ofte at det påvirker ens livskvalitet.

Den mest typiske årsag til spændingshovedpine er ømme og spændte nakkemuskler. Dette kan være forårsaget af forkert arbejdsstilling, forkert holdning eller fejlbelastning.  Derudover kan manglende søvn og stress være årsag til spændingshovedpine.

Hovedpine kan bl.a. udløse træthed, kvalme, svimmelhed og koncentrationsbesvær.

Migræne

Migræne er typisk en kraftigere og længerevarende hovedpine end spændingshovedpine. Migræne kan vare alt fra et par timer til et par dage.

Symptomer på migræne er typisk smerte og en dunkende fornemmelse i hovedet. Nogle oplever synsforstyrrelse, tinnitus, koncentrationsbesvær, lys- og lydoverfølsomhed og/eller kvalme og opkastninger. Hovedpinen kan forværres af fysisk aktivitet, og de fleste har bare brug for at ligge stille i et mørkt lokale.

Denne type hovedpine kan være ret invaliderende for mange patienter, da de ikke er i stand til at varetage deres arbejde eller udføre dagligdags aktiviteter.

Graviditetshovedpine

Mange kvinder vil igennem deres graviditet opleve spændingshovedpine. Faktorer som stress, ømme og spændte nakkemuskler, væskemangel, væske i kroppen og manglende søvn kan være årsag til hovedpine. Derudover kan den pludselig stigning af hormoner i starten af graviditeten udløse hovedpine. Svangerskabsforgiftning kan også være en udløsende faktor for hovedpine idet hurtig vægtstigning og hævelser og vand i kroppen kan påvirke den indre balance i kroppen.

Flere kvinder oplever færre migræneanfald i løbet af deres graviditet. Det antages at de mere stabile hormonniveauer er årsag til dette.

Påvirkende faktorer for hovedpine

• Længerevarende stress
  • Manglende Søvn
  • Ergonomisk ukorrekt arbejdsstilling
  • Væskemangel
  • Uregelmæssige måltider.

Vi kan hjælpe dig med din hovedpine i form af fysioterapi, hvor der vil ligges fokus på manuel behandling af nakke – og halsmuskler og udstrækning. Derudover kan vi hjælpe med arbejdsstilling og holdningskorrektion.

Book en tid til behandling af din hovedpine her

Søgeord:

Hovedpine, spændingshovedpine, migræne, nakkesmerter, nakkespændinger, spændinger i nakken, stress, svimmelhed, kvalme, symptomer på hovedpine, graviditet og hovedpine.