Børn, unge, sport og skader

Dette er en sektion om børn, unge, sport og skader

Vækst relaterede sportsskader

Smerter og Skader hos børn og unge

Muskulesketale smerter og skader er almindeligt hos børn og unge, og hyppigere ved sportsaktive børn og unge. Ved studier ses det, at børn mellem 12-19 år oftest oplever smerter ved knæ og rygsmerter, mens der også er bred kendskab smerter ved hæl, hase mm.. Fælles for vækstrelaterede smerter og skader er høj sportsdeltagelse eller øget sportsdeltagelse. Hos drenge ses vækstskader hyppigere ved sportsgrene som fodbold, rugby og ishockey, hvor det ved piger oftes ses ved gymnastik, fodbold og basketball.
Andelen af overbelastningsskader hos børn og unge er tidligere rapporteret til at udgøre 50%!

Det voksende individ

Det umodne skelet udvikler sig/vokser via ossifikationsprocesser i flere stadier, blandt andet via hyalin brusk. Hyalin brusk involveret i vækst er placeret tre steder: 1) i vækstzonen placeret mellem epi- og metafysen (epifyseskive), 2) i apofysens vækstzone og 3) på ledoverflader. Epi- og apofyser er op til 2-5 gange svagere sammenlignet med det omgivende fibrøse væv (resten af knoglen), hvilket gør disse zoner/linjer ekstra sårbare. Det er her vi ser vækst- og overbelastningskaderne.

anatomy-of-pediatric-bone

Akutte skader i sener og ligamenter hos voksne, vil oftere hos børn og unge resultere i vækstzoneskader.
Akutte skader kan være fraktur/brud som involvere vækstzonen.

Vækst relaterede overbelastningsskader er en betydelig undergruppe af skader hos børn og unge – der vokser, typiske eksempler hvor vækstzonen er involveret:

• Osgood-schlatter sygdom (lige under knæ)
  • Sinding-Larsen Johanssons sygdom (nederste kant af knæskal)
  • Apofysitis calcanei / Severs sygdom (hæl)

Andre som skal nævnes:

• Osteochondrosis juvenilis pelvis (bækken)
  • Osteochondrosis juvenilis manus (hånd)
  • Osteochondropati uden specifikation

Klik ind på de enkelte sider for at læse om behandling, træningsdosering og smertelindring.