Albue og hånd

Har du udfordringer med din albue eller hånd?
Kontakt KompletFysio, der står klar til at hjælpe dig.

Ondt i hånd eller albue?

Hvis du har ondt i senevævet, skyldes det ofte overbelastning grundet ensidige gentagne bevægelser eller statisk arbejde. Har du kontor- eller samlebåndsarbejde, kan dine smerter ofte forebygges ved indstilling af bord, stol, skærm, tastatur eller mus. Sport kan ligeledes påvirke senevævet, hvis mængden øges for hurtigt, eller der indlægges for lidt restitution. Desuden kan ketcher og andet udstyr have en betydning for dine albuesmerter.

Har du ondt på ydersiden af albuen, kan du have overbelastet håndleddets strækkemuskler og deres senehæfte på albuen. Denne tilstand hedder epikondylitis, også kaldet tennisalbue eller musearm. Hvis dine albuesmerter er lokaliseret på indersiden af albuen, er det overbelastning af de muskler som har til funktion at bøje håndleddet, det hedder epikondylitis medialis – også kaldet golfalbue.

Hvis smerterne har en sovende, snurrende karakter, skyldes det enten nervevævet eller nedsat blodcirkulation. Hvis din nakke og brystkasse mangler bevægelighed, eller du har spændinger i bryst- og halsmuskulatur, kan dette medføre føleforstyrrelser og smerter i armen. Nogle gange kan man opleve en kombination af symptomerne.

Undersøgelse og Behandling

På vores fysioterapiklinik på Frederiksberg undersøger vi din albue og de relevante omkringliggende strukturer.

Vi behandler dig med mobilisering og muskel- og fascieteknikker for at bedre dit blodomløb ud til armen og løsne din muskulatur – så du hurtigere kan komme af med smerterne.

Vi lærer dig hvordan du bedst muligt varetager skaden og vi instruerer dig i øvelser der styrker din albue. Nogle gange kan en albuebandage hjælpe med at aflaste og lindre dine smerter.

Andre årsager til albuesmerter

Albuesmerter er smerter i eller i området omkring albuen. De skyldes oftest skader eller overbelastninger. Særlig hyppigt forekommer smerter på ydersiden af albuen – såkaldt epikondylit eller tennisalbue. For at fysioterapeuten kan stille en korrekt diagnose, er det vigtigt at få afklaret, præcist hvorfra smerten kommer. I en del tilfælde skyldes albuesmerter såkaldte “udstrålende smerter” fra lidelser i skulder, nakke, eller håndled.

Tennisalbue

• Er den hyppigste årsag til albuesmerter. Der er en betændelse i senefæstet på ydersiden af albuen. Betændelsen skyldes akut eller langvarig overbelastning
  • Tilstanden giver moderate smerter, som når man bruger hånden, og når man skal løfte ting med strakt arm, f.eks. en kande. Der er ømhed, når man trykker mod knoglen på ydersiden af albuen

Betændelse i slimsækken på bagsiden af albuen

• Er en hyppig tilstand. Den skyldes som regel en skade, langvarigt tryk eller irritation mod bagsiden af albuen
  • Giver lokal hævelse og er ofte smertefri. Men betændelsen kan blive mere aggressiv og give rødme og smerter. Smerterne forværres dog ikke ved bevægelser i leddet

Golfalbue

• Er mindre hyppig end tennisalbue. Der er en betændelse i senefæstet på indersiden af albuen. Betændelsen skyldes overbelastning
  • Tilstanden giver moderate smerter på indersiden af albuen. Smerterne forværres, når man bruger hånden

Musearm

• Begrebet musearm inkluderer alle de symptomer, der kan opstå i forbindelse med gentagne anstrengelser af muskler, ledbånd, sener og nerver i armen som følge af brug af PC-mus
  • Musearm er en tilstand, som omfatter mange forskellige tilstande i skulderen, armen, håndleddet og hånden. Det betyder, at både symptomer og diagnoser kan variere. Musealbue kan vise sig som tennis- eller golfalbue
sygeforsikring-danmark-logo

Tilskud

Du kan spare op til 133 kr.- ved første behandling og 88 kr.- på de efterfølgende behandlinger*.