Fysioterapi: +45 30 48 07 85 Sportsfysioterapi: +45 30 48 07 95

Behandl din skade klogt

Akut skadesbehandling er altafgørende for hurtig returning til sport.

PRICEM

PRICEM er en praktis guide til behandling af sports- og øvrige akutte skader. Følg denne vejledning – du må gerne printe den ud og have den i holdets medicintaske.

Kompression og Mobilisering er det allermest centrale i en effektiv skadeshåndtering, hvad end der er tale om forstuvning, fibersprængning, vred i knæ med mere, husk det, kompression, kompression, kompression! Og igang med bevægelse indenfor smertegrænsen.

Her et kronologisk overblik

Beskyttelse, protect, (P) og Ro (R) – Overlapper på mange måder hinanden. Med hvile/ro (R) menes blot, at den udefrakommende stress-påvirkning stoppes, fx at en spiller holder op med at spille, efter han har forstuvet sin fod. Beskyttelse (P) suppleres i og med at der i nogle tilfælde vil være anbefalelsesværdigt at anvende skinne frem for kompression.

Is eller nedkølning (I) har tidligere været tilkendt som et særligt vigtigt element ved 1.hjælp for en skade. Undertiden indikerer flere studier såvel som klinisk erfaring, at man ikke klarer sig dårligere uden brugen af nedkøling. Is bør dog ikke underkendes dens smertelindrende effekt på sportsskader.

Kompression (C) udgør den væsentligste indsats for at reducere hævelsen og muligheden for at vende tilbage til sport hurtigere.

Der ligges akut en elastisk forbinding med en fast stramhed omkring skadet område! Bør især benyttes ved fibersprængning, trælår og forstuvninger. Der må ikke opleves sovende/snurrende fornemmelse i hænder/fødder eller misfarvning med kompression. Hold kompressionen på – også om natten.

Elevation (E) af skadet område over hjertets højde er medvirkende til at få hævelsen til at aftage.

Mobilisering (M) refererer både til begrebet aktiv hvile, dvs. at der vedligeholdes og optimeres teknik, styrke, koordination, kondition mv. i størst muligt omfang uden at påvirke skadens opheling.
Fx kan en fodboldspiller med en fibersprængning i baglåret godt styrketræne overkroppen og cykle, selvom der ikke kan løbes endnu. Aktivering, belastning og bevægelse af skadet væv bør vejledes af en fysioterapeut. I takt med helingen af skadet væv, bør træningen typisk tage til i intensitet og blive mere funktionel.